Publicerat 2020-01-22 · Nyheter

Vad och varför är en virtuell influencer?.

Vad är en influencer? Under ett bredare begrepp kan man prata om människor som har makt att influera andra människor till beslut…

Ja vad är egentligen en influencer? Under ett bredare begrepp kan man prata om människor som har makt att influera andra människor till beslut. Det kan röra sig om en karaktärsstark person i en skolklass eller annan social grupp. Men i medie- och marknadsföringsvärlden menar man oftast att skillnaden mellan en vanlig person och en influencer handlar om storleken på publiken. På de sociala medier där influencers är verksamma blir det lätt att räkna – följartalet står där svart på vitt när du besöker profilen.

Influencers är egentligen inget nytt fenomen. Om vi använder definitionen ”människor som har makten att påverka andra” så har de funnits i alla tider. I och med sociala mediernas framfart hittade vi dock ett nytt namn för de tyckare som tidigare bara kallades kändisar, och började istället kalla dem influencers.

För några år sedan var det dags för en ny typ av influencer att äntra scenen, nämligen den virtuella. 2016 startades ett Instagramkonto med namnet lilmiquela. Där publicerade en ung tjej bilder på sig själv, sina vänner och deras liv. Men Miquela var (och är) trots sin mänskliga framtoning inte alls gjord av kött och blod. Hon är en datoranimerad produkt, skapad av ett startupföretag i Los Angeles som numera ansvarar för ytterligare två virtuella influencers. Miquelas följarantal har vuxit i stadig takt de senaste åren och är idag uppe i 1,8 miljoner.

Sedan dess har många fler virtuella influencers, som ser mer eller mindre naturtrogna ut, poppat upp på sociala medier. Trenden har även nått Sverige. I slutet av 2018 presenterade Isabella ”Blondinbella” Löwengrip sin virtuella klon Gabrielle, ett projekt som sedan dess lagts ner, eller i alla fall på is, och under hösten 2019 kom Ica ut med sin egen virtuella influencer vid namn Elis (@bebiselis på Instagram).

Men är virtuella influencers lika bra på att influera sina följare som deras mänskliga motsvarigheter? Enligt en undersökning av det amerikanska underhållningsföretaget Fullscreen verkar det så.

I undersökning frågade Fullscreen drygt 500 13- till 34-åringar som följde virtuella influencers om de fattade köpbeslut baserat på influencern. Resultatet visade att 55 procent av följarna gjorde ett köp, 55 procent deltog i ett evenemang, 53 procent följde ett varumärke och 52 procent gjorde vidare research om en produkt, efter påverkan från en virtuell influencer.1

Den första, och kanske största, virtuella influencern Miquela har samarbetat med flera stora varumärken så som Samsung Mobile och Calvin Klein, och Time magazine rankade henne som en av de 25 mest inflytelserika på internet 2018.

Enligt Frank Mulhern, professor i integrerad marknadskommunikation vid Northwestern University, har virtuella influencers en viktig fördel över sina mänskliga konkurrenter: de erbjuder fullständig kontroll.

  • Människor kommer alltid att kunna göra misstag, men virtuella influencers kan manipuleras. De kommer aldrig att gå utanför manus eller bli hopkopplade med en skandal, säger Frank Muhlern

Influencern i Högskolan Västs projekt bygger på en AI, därför kan fallgropen i projektet A.R.T. snarare handla om tekniken som bygger upp AI:n

  • Det kan bli fel i algoritmerna och då kan vad som helst hända. Därför behöver det bli rätt från början, säger Andreas de Blanche, forskare inom området naturvetenskap, data- och informationsvetenskap.

Eftersom det finns en risk att virtuella influencers misstas för en människa finns det dock många etiska frågeställningar att ta hänsyn till. David Polgar som är advokat och även en teknisk etiker och expert på digitalt medborgarskap, säger att det är just öppenhet och tydlighet som kommer att bli nyckeln när tekniken för virtuella influencers utvecklas. Han menar vidare att myndigheter som Konsumentverket måste skapa riktlinjer och regelverk för att kontrollera denna nya typ av influencer.2

Diane Pacom från University of Ottawa oroar sig för de sociala implikationerna som virtuella influencers medför. Hon jämför framväxten av virtuella influencers med förutsägelser som framförts av filosofer från 1900-talet som Jean Baudrillard. Han varnade för ”hyperrealitet” eller en verklighet under någon reell grund där det verkliga ersatts med mänskliga konstruktioner.3

Vare sig man håller med Jean Baudrillard eller inte är det tydligt att den här nya typen av influencers kräver ett kritiskt öga och ett visst mått av ansvar, oavsett om du som sitter bakom spakarna eller framför skärmen.

1+