Publicerat 2021-07-02 · Nyheter

Hur ska A.R.T se ut?.

Nu börjar arbetet med att bygga avataren för vår AI Influencer. I augusti kommer Odenity att presentera förslaget till Högskolan Väst. – Hallå där Christopher Holgersson på VR-företaget Odenity som fått i uppdrag att bygga A.R.T ! – Hur går det? Det går bra. Vi har precis börjat skissa på en avatar som så småningom […]

Nu börjar arbetet med att bygga avataren för vår AI Influencer. I augusti kommer Odenity att presentera förslaget till Högskolan Väst. – Hallå där Christopher Holgersson på VR-företaget Odenity som fått i uppdrag att bygga A.R.T !

– Hur går det?

Det går bra. Vi har precis börjat skissa på en avatar som så småningom ska bli den influencer som ska kommunicera med ungdomar om teknik. Ett spännande projekt!

– Vad lockade dig med det här projektet?

Känns positivt att vara med och bidra till att fler, inte minst tjejer söker sig till teknikyrket. Jag ser i min egen bransch – spelbranschen – att fler och fler tjejer dyker upp. Jämställdhet är viktigt på de flesta områden, kvaliteten och resultaten blir oftast bättre om det är en mix av medarbetare.

– Hur går arbetet till?

Vi utgår från det underlag som vi har fått av forskarlaget på Högskolan Väst, med data kring vad målgruppen föredrar. Sedan jobbar vi i fem olika steg: Först tar vi fram enklare konceptskisser på förslag på hur avataren kan tänkas se ut. När vi bestämt oss för detta är det dags vi nästa steg som är modellering, det är här vi bygger upp själva 3d modellen. Sedan vidare till textureringsfasen. Här UV-mappar vi modellen d.v.s. vi vecklar ut 3d modellen så att vi får en 2d bild som vi sedan använder för att kunna rita på vår 3d modell. Nu kan vi fortsätta med detaljer som hudtoner, ögonform, frisyr, kanske tatueringar m m. Därefter riggar vi modellen dvs skapar ett slags skelett inuti som gör att man kan börja ställa modellen i olika poser, riggningen behövs också inför det femte steget animering, där modellen verkligen kan komma till liv genom att lägga till rörelser. När vi är nöjda och ska presentera renderar vi ut avataren och placerar in i miljöer. Det är här vi får fram resultatet som alla kommer att se.

– Vad tycker du är viktigt när man skapar en avatar av det här slaget?

För mig är det viktigt att det ska kännas realistiskt och att avataren smälter in bra i sin omgivning. Det här är ju en influencer-persona som ska kunna delta och kännas som den verkligen är på plats. Därför jobbar jag mycket med att få materialen på modellen att se så verkliga ut som möjligt. Ett material kan exempelvis vara uppbyggt genom flera olika texturer där en textur hanterar färger, en annan hur det reflekteras osv. Genom att man bygger upp material på detta sätt kan vi få fysiskt korrekta material som beter sig som på samma sätt i den virtuella världen som i verkligheten. Exempel på sådana material kan vara hud, kläder, ögon och hår. Håret är förresten en kul grej – här får jag även chans att leka frisör då man även på 3d modellen kan klippa, kamma osv precis som hos frisören.

– Vad kan vara en utmaning i jobbet?

Den största utmaningen som jag ser det är att få avataren att se ut och röra sig på ett verklighetstroget sätt. Tekniken sätter egentligen inte så mycket begränsningar, den är kraftfull och har kommit långt. Det gör att det finns väldigt mycket möjligheter att testa. Ibland kan man kanske fastna lite för mycket i detaljerna och aldrig känna sig riktigt nöjd.

– Vad krävs för att bli bra på visualisering och animering?

Förutom en bra utbildning: Att man gillar att skapa. Att ha en bra fantasi är ingen nackdel heller. Annars är det mestadels att bara sitta och skapa, finns även många ”tutorials” på nätet idag som man kan följa för att få djupare kunskap inom ett specifikt område.

Hur man väljer att presentera sina alster är väldigt viktig och då hjälper det att man t ex kan lite om ljussättning, bildkomposition och rendering. Vid animering gäller det att titta på hur saker och ting faktiskt rör sig i verkligheten. Det är de små detaljerna som ger det där extra. Lite fördjupad kunskap inom grafisk design är också bra. Sedan vill jag slå ett slag för alla forum där man kan visa upp både pågående projekt och färdiga projekt och få bra feedback på dessa både av andra nybörjare och professionella.

Sedan är det mycket vilket man är mest intresserad av, vill man fokusera på spel, film eller kanske produktvisualiseringar? Att bygga upp en schysst portfolio som visar vad man kan inom de områden man är intresserad av är viktigt om detta är något man vill jobba med i framtiden.

-Tack för intervjun Christopher och lycka till med det kreativa arbetet!

 

0